Sunday 18 August 2013

Veckans spelglädje: Fusk

Temat för Veckans Spelglädje: Fusk!

Vad är fusk? Guideböcker? Genvägskoder som finns inlagda för att programmerare ska kunna testköra sina verk utan att behöva spela igenom spelet femtielvatusen gånger och som läcker ut på nätet och används av spelare? Utnyttjande av buggar i spel som gör det möjligt att klara bossen i raiden på tre slag istället för sjutton? Konsultera forum när man kört fast i ett spel och inte hittar någon hjälp i spelets egen tutorial?

När Seymor skulle få slutgiltiga omgången stryk krävdes lite hjälp.
Eller kanske som i mitt fall: svära högt och osande och kommendera sin äkta make till tangentbordet för att demonstrera hur i %#&! man gör för att fixa kombinationstryckningarna i Remember Me. Alternativt smotra* upp den rätta kombinationen i det första minnespusslet som ska läggas för att rädda Nilin (spelarens alter ego) ur en bokstavligt talat knivig situation**.

Hursomhelst. "Fusk" är min räddning när jag är ute efter storyn och inte för att tävla eller jämföra mig med någon. Det ger mig tillgång till det jag vill ha utan att jag behöver få bryta sönder tangentbord/dunka sönder skärmen/lägga mig och skrikgråta på golvet.

Byta injektionsvätska, rulla bord, paja dator, eller var det rulla bord sist, eller...?
Arrgh, whatever, jag kollar på nätet...!

*Smotra = mitt eget försök att bli odödlig på nätet genom att införa ett annat ord för "googla" genom att förkorta "sökmotorsöka", allt för att undvika varumärkesvardagligande (se där ett annat ord jag just uppfann eftersom jag är för lat för att komma på ett bättre sätt att uttrycka det hela på).

**Jag kommer inte att fortsätta spela Remember Me. Åtminstone inte just nu, det var för oengagerande och irriterande. Istället får det bli The Walking Dead.

2 comments:

  1. Noooo! Spela mer Remember Me! :P
    Du verkar för övrigt tycka som mig i frågan kring guideböcker. Det roliga är att vad som kallas för fusk av vissa spelare, uppmuntras av spelutvecklarna. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så länge man inte tävlar är det ju inte fusk :).
      Få se när jag orkar ta upp Remember Me igen, hehe.

      Delete